
Klassiskt piano
Grundkurs och utökad kurs
Vid pianot kan en ensam musiker trolla fram klangen från en hel orkester. Med sitt ofantliga register och oändliga möjligheter kan pianot producera vackra melodier, blixtrande virtuosa passager, stora ackord samt både tjocka och skira klangmattor. Att både kunna spela melodi och ackompanjemang samtidigt är något inte många instrument kan skryta med.
Klassiskt Piano
Det här är kursen för dig som vill lära känna pianot som instrument, bli inspirerad och möta ny musik!
I nybörjarkursen får vi bekanta oss med ett klassiskt spelsätt där musik, teori och teknik går hand i hand med varandra. Vi strävar efter att genom lekfulla och stimulerande övningar ge varje elev den kunskap och de verktyg som behövs för att de på egen hand ska kunna utforska sitt instrument.
Fortsättningskursen bygger vidare på de kunskaper eleven lärt sig under sitt första spelår. Vi arbetar med en mer avancerad repertoar där vi fördjupar oss i de tekniska och musikaliska aspekterna av pianospelet. Eleven får lära sig olika sätt att tolka en notbild och med kreativa och anpassade övningar utveckla sitt musikaliska tänkande. Nybörjarkursen i piano lägger en god grund för ett fortsatt musicerande inte bara inom piano och klassisk musik utan också för andra genrer och instrument.
Alla elever ges möjlighet att framträda inför publik.
-
Mål:
– Att genom lek och utforskande övningar väcka elevens intresse för musik
– Att ge eleven en bra och sund grundteknik samt kunskap om klaviaturen
– Att genom gehörsspel och olika sång/lyssningsövningar lära eleven om grundläggande musikaliska koncept, såsom, tonhöjd, puls, rytm, tempo och dynamik
– Att ge eleven en grundläggande förståelse för harmonik och hur musiken är uppbyggd
– Att introducera notläsning och egen instudering av repertoar
– Att eleven i slutet av varje termin ska spela upp ett eller flera stycken på konsert
Undervisningen syftar till att ge eleven verktyg för att på egen hand kunna utforska sitt instrument. Genom de olika delmomenten i kursen får eleven bekanta sig med den klassiska pianotraditionen och dess spelsätt. Redan från första lektionen får eleven spela melodier där båda händerna är aktiva. I början läggs stort fokus vid gehörsspel för att gradvis gå över till notläsning när eleven börjar känna sig mer bekväm vid pianot.
Delmomenten består förutom av repertoarspel även av olika övningar, så som gehörs- och teknikövningar, notläsning, ensemblespel och musikteori, som är särskilt utvalda med elevens aktuella repertoar i åtanke och berör dess tekniska och musikaliska svårigheter.
Läxor och läxförhör
Egen övning är en naturlig del av att lära sig spela ett instrument och en förutsättning för att kunna utvecklas och gå framåt i sin utveckling. Redan från första lektionen får eleverna tydliga hemuppgifter att öva på som följs upp av läraren på nästkommande lektion. I stort så speglar hemuppgifterna det man går igenom på lektionerna. Till samtliga läxor finns material så som noter och videoklipp för att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Exempel på terminsupplägg för termin 1
Lektion 1 – 3:
Första mötet med pianot. Vi går igenom hur man sitter, kroppshållning och handställning. Vi lär oss vad tonerna heter och spelar våra första melodier på gehör. Stort fokus läggs på ett aktivt lyssnande och hur man genom anslag och artikulation kan få melodierna att låta annorlunda.
Lektion 4 – 6:
Introduktion av harmonik, vi lär oss hur dur och moll skiljer sig från varandra. Vi testar att spela läxorna både i dur och moll samt att transponera till andra tonarter. Vi fortsätter att utforska anslag och artikulation och introducerar även rytm som en variabel i spelandet. Första teknikövningen introduceras och blir framöver elevens uppvärmningsövning.
Lektion 7 – 9:
Vi introducerar spel med båda händerna samtidigt, där vänsterhand spelar enkla kompfigurer och höger hand spelar melodi. Vi spelar en ny teknikövning som bygger vidare på den vi redan lärt oss samt introducerar enkla harmoniska progressioner, tonika till dominant. Vi börjar också jobba på konsertstycket som är något större än de tidigare stycken vi spelat.
Lektion 10 – 13
Vi bygger vidare på teknik/uppvärmningsövningarna samt jobbar med detaljövning inför terminsuppspel. Vi introducerar notläsning.
Lektion 14
Terminens sista lektion. Eleven får prova på att att komponera ett eget stycke som skrivs ner på noter.
-
Förkunskaper:
– Deltagit i pianolektioner under 1-2 år
– God notläsningsförmåga
– God kännedom om grundläggande harmonik
Mål:
– Att genom stimulerande och kreativa övningar fördjupa elevens intresse för musik
– Att genom repertoarspel och teknikövningar ge eleven en bra och sund grundteknik och kunskap om klaviaturen
– Att genom olika spel- och lyssningsövningar fördjupa elevens gehörskunskaper
– Att fördjupa elevens förståelse för harmonik och hur musiken är uppbyggd
– Att fördjupa elevens kunskaper om notläsning och egen instudering av repertoar
– Att introducera musikteori som en naturlig del i pianoundervisningen
– Att eleven i slutet av varje termin ska spela upp ett eller flera stycken på konsert
Undervisningen syftar till att ge eleven verktyg för att på egen hand kunna fördjupa sig i sitt instrument. Genom de olika delmomenten i kursen får eleven fördjupa sig i den klassiska pianotraditionen och dess spelsätt. Repertoaren är mer avancerad än tidigare och undervisningstempot något högre. Större fokus läggs vid notläsning och instudering av nya stycken.
Delmomenten består förutom av repertoarspel även av olika övningar, så som gehörs- och teknikövningar, notläsning, ensemblespel och musikteori, som är särskilt utvalda med elevens aktuella repertoar i åtanke och berör dess tekniska och musikaliska svårigheter.
Läxor och läxförhör
Egen övning är en naturlig del av att lära sig spela ett instrument och en förutsättning för att kunna utvecklas och gå framåt i sin utveckling. Redan från första lektionen får eleverna tydliga hemuppgifter att öva på som följs upp av läraren på nästkommande lektion. I stort så speglar hemuppgifterna det man går igenom på lektionerna. Till samtliga läxor finns material så som noter och videoklipp för att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Exempel på terminsupplägg för termin 1
Lektion 1 – 3:
Val av repertoar och undervisningens upplägg inför terminen. Tre större stycken ska väljas ut av eleven i samråd med läraren för att lägga en preliminär plan för hur terminen kommer se ut.
Lärare och elev går tillsammans igenom det första av dessa stycken med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket.
Introducering av större mer komplexa teknik/uppvärmingsövningar såsom skalor i en oktav och brutna treklanger.
Lektion 4 – 6:
Lärare och elev går tillsammans igenom det andra stycket med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket. Den egna övningen kompletteras med enklare läxor som fokuserar på notläsning, teknik eller gehör i syfte att främja elevens instudering av huvudrepertoaren.
Lektion 7 – 9:
Lärare och elev går vidare med det tredje stycket i repertoaren. Fokus ligger fortsatt på den gemensamma instuderingen. De kompletterande läxorna utvecklas och anpassas till den aktuella repertoaren i syfte att främja elevens instudering.
Lektion 10 – 13
Fortsatt gemensam övning av de tre styckena, fokus läggs på detaljarbete och finslipning inför terminsuppspel. I detta skede bestäms också vilket/vilka av styckena som ska framföras på konsert.
Vi bygger vidare på teknik/uppvärmningsövningarna och diskuterar hur dessa varit relevanta och tillämpats i repertoarspelet under terminens gång.
Lektion 14
Terminens sista lektion. Sammanfattning av terminen som gått. Eleven och läraren väljer tillsammans ut ett/flera nya stycken för eleven att lära sig och öva på under ledigheten.
-
Har du spelat piano i flera år och befinner dig på en avancerad nivå, anmäl dig då till fortsättningskursen och kontakta oss på MUSIKSTIL så anpassar vi din kurs i samråd med dig och din lärare. I den avancerade kursen tar eleven ett större ansvar för instudering och egen övning av repertoar. Lektionerna ägnas till stor del åt interpretation, detaljövning och problemlösning. Vi kultiverar ett medvetet spel präglat av precision och hög kvalitet.